God morgon

Eller är det en god morgon idag? Jag är fortfarande sjuk och är hemma idag på grund av det.. Fast annars är det väl en hyfsat god morgon. Jag har i alla fall ätit en god frukost, en skål hallonyoghurt med nötter (prova, det är skitgott!), en rostad fullkornsmacka med ost och kalkon och en kopp te. Mycket gott!

Jag har tänkt lite på en grej.. eller det var förra veckan. Men jag kom att tänka på det nu igen för jag kollar på Oprah och dagens ämne är djurfarmar och djur som behandlas illa. Då kom jag att tänka på förra veckan när jag var hemma hos mamma och pappa.. och gluttade lite i deras kylskåp. Jag hittade en förpackning hamburgerkött och min reaktion blev "eeeeeeuw varför har ni köpt det här för?" (dom brukar alltid ha skinka). Sen vände jag på förpackningen och såg att det var extrapris för att det var kort datum. Där fick jag svaret på varför dom hade köpt den. Men då frågade mamma, "varför är det eeeeuw med hamburgerkött men inte med skinka eller annat kött?". Asså jag tycker inte att man kan äta häst.. man har en annan relation till hästar än vad man har till kossor/grisar, i alla fall jag. En häst kan man ha som 'husdjur', rida på, klappa, sköta om. Till exempel skulle jag aldrig i hela mitt liv (om jag var på ett ställe där det var en delikatess) stoppa hund eller katt i min mun. Förstår ni vad jag menar? Jag tycker inte att man hört att man föder upp hästar på samma sätt som man gör med kossor och grisar som ska bli mat? Vad är det då för hästar man tar kött ifrån, sjuka hästar? Vissa kossor och grisar lever ju för att bli mat liksom.. dom föds upp på gårdar för att sedan slaktas. Jag har aldrig hört att man gör så med hästar.. då undrar man ju vad det är för slags hästar dom gör hamburgerkött av.

Vad tycker ni, äter ni hamburgerkött utan att det känns konstigt?

<3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0